A világ egyik legdrágább autópályáját építik Montenegróban, kínai hitelből. Ennek vissza visszafizetése komoly gondokat okozhat. Kínai adósságcsapdába esett Montenegró?
Európa legellentmondásosabb autópályája, és Montenegró legelső autópályája. Negyven híd és kilencven alagút szeli át a káprázatos hegyvidéket a kis nyugat-balkáni országban. Az autópálya megépítését és finanszírozását Kína segíti.
De a tervezett 140 kilométerből eddig mindössze 40 kilométer készült el. Az autópályaépítést az ország erős embere, Milo Đukanović indította. Ő három évtizede meghatározó alakja a montenegrói politikának, volt miniszterelnök, jelenleg az ország államfője.
A nagyszabású projektet amerikai és francia megvalósíthatósági tanulmányok is kockázatosnak minősítették, az Európai Befektetései Bank pedig elutasította, hogy beszálljon a megvalósításba, csakúgy mint a Nemzetközi Valutaalap.
Miután a koronavírus-járvány megroppantotta Montenegró idegenforgalmát, az országnak fogalma sincs, miből finanszírozza a hiányzó szakaszokat.
Vajon majd a semmi közepén ér véget az autópálya vagy sikerül befejezni?
Az autópálya az ország déli részén fekvő Bar kikötőjét kötné össze az északon lévő szerb határral. Az első szakasznak, amit pirossal jelöltünk a riportunkban látható térképen, 2020-ra kellett volna elkészülnie, de nem készült el.
Bojan teherautósofőr. A politikusok ezernyi munkahelyet ígértek az új autópályaépítésnél, de Bojannak semmi sem jutott, mert kínai munkásokat hoztak. Bojan szerint az alvállalkozók a szomszédos országokból is toboroztak illegális munkásokat, akik után nem fizetnek társadalombiztosítást.
Jobb lett volna, ha Európa adja a hitelt. Ha Európa adta volna, akkor nem intézhették volna ilyen szabálytalanul.
Olyan volt az egész, mintha a bazárban lennénk, nem írnak le semmit, csak szóban állapodnak meg.
Mert kínaiakkal és horvátokkal dolgoztak. Ha ez európai lenne, akkor jobb lenne az ellenőrzés és az építkezés mostanra be is fejeződött volna. Elloptak tíz százalékot, ami 100 millió euró, ennyi hiányzik, hogy be lehessen fejezni az első szakaszt – mondta Bojan Rajković.
A Kína Állami Út és Hídépítő cég projektvezető-helyettese körbekalauzolt minket a helyszínen, de nem nyilatkozott. Az Euronews a kínai követségen keresztül is megpróbált interjút kérni, de mindenhol falba ütköztünk.
Montenegrót a térség egyik legkorruptabb országának tartják.
A helyiek mérgesek. Míg a kínai cég székhelyére tartunk, meglátunk egy graffitit, Milo – te tolvaj felirattal, utalva arra, hogy Milo Đukanović állítólag kapcsolatban áll a helyi kivitelezőkkel.