A koronavírus nagyszerű áldásnak bizonyult a világ vezetői számára. A határzárak bevezetésétől a tömeges digitális megfigyelés kihasználásáig az olyan lépéseket, amelyeket egykor az államhatalom veszélyes kiterjesztésének minősítettek, most a világjárvány megfékezésére irányuló globális erőfeszítések szükséges lépéseként dicsérik. Rendkívüli időkben, kollektív megállapodás alapján, rendkívüli intézkedésekre van szükség.

De van egy határ a sürgősségi erők felhasználása és a teljes tekintélyelvűség között – amelyet Magyarország kétségtelenül átlépett. A törvény ezen a héten történő elfogadásával gyakorlatilag megszünteti az esetleges felügyeletet és elhallgatja a magyar kormány minden kritikáját, Orbán Viktor miniszterelnök pedig határozattal határozhat határozatlan időre. Az, hogy a demokrácia ilyen eróziója nyíltan bekövetkezhet Európa szívében, felfordulást váltott ki, sokan megkérdőjelezték, hogy az Európai Unió mit tehet, ha bármi is megtörténhet, hogy megakadályozza, hogy egy saját maga aláássa a blokkot megalapozó értékeket. 

Eddig a válasz nem volt semmi. Mert míg az EU-t már régóta (különösen a rágalmazók által) túlságosan erőteljes egységnek tekintik – képes szabályokat meghatározni, amelyeket a nemzeti parlamenteknek el kell fogadniuk, blokkra kiterjedő normákat alkalmazva, amelyeket be kell tartani, ez a világjárvány bizonyítja pont az ellenkezője: hogy egy globális válságban, amelyben a nemzetállamok vezetik a választ, egy olyan multinacionális erő, mint az EU, nagyrészt tehetetlen. Mivel a koronavírust tartalmazó normák megsemmisültek, az EU, amelyre építve a szabályokon alapuló rend előmozdításával és fenntartásával erősödik, képesnek tartja magát a lépést tartani.

Magyarország alig volt a demokrácia jeladója, mielőtt ez a járvány elkezdődött. Amióta egy évtizeddel ezelőtt újrakezdte a miniszterelnöki tisztséget (első munkája 1998 és 2002 között volt), Orbán felügyelte az ország demokratikus intézményeinek folyamatos lebontását, sajtószabadságainak erodálását, oktatási rendszerének aláásását és az igazságszolgáltatás hatalmának korlátozását.


Az „illiberális demokrácia” nyílt szószólójaként – országa az első és egyetlen olyan EU-tagállam, amelyet a Freedom House agytröszt csak „ részben szabadnak”

EU figyeli, ahogy Magyarország megöli demokráciát

EU figyeli, ahogy Magyarország megöli demokráciát

tart – Orbán még soha nem próbálta bevonni autokratikus céljait, és azokat azzal indokolta, hogy a nemzeti szuverenitásra és a nemzetbiztonságra hivatkozva.A koronavírus és az általa elterjedt betegség kitörése, a COVID-19 – amely világszerte több mint 950 000 embert fertőzött meg , köztük Magyarországon legalább 585 embert – Orbán ideális ürügyet talált legújabb erőfeszítéseihez. Az új sürgősségi jogszabályok értelmében szélsőjobboldali fideszes pártja vitathatatlanul hatékonyan kormányozhat, megkerülve a Parlamentet és a hatályos törvényeket is. Azt is lehetővé teszi a kormány számára, hogy börtönbüntetéseket osszon ki azok számára, akiket téves információkat terjesztenek. Noha más országok saját sürgősségi intézkedéseiket vezették be a válság leküzdésére, Magyarország az egyik legátfogóbb – és a legtartósabb – ország. Bár a magyar kormány ragaszkodik hozzá hogy ezek az intézkedések csak addig tartanak, amíg a válság tart, az időtartam teljes egészében Orbántól függ. Végül is a sürgősségi hatáskörök csak a Parlament kétharmadának (Orbán többségének) támogatásával szüntethetők meg.A magyar válság valószínűleg nem jöhetett volna létre az EU számára nehezebb időszakban, amelynek amellett, hogy hatalmas közegészségügyi katasztrófával kell szembenéznie, most azzal kell megküzdenie, hogy egyik tagja kihasználja a pandémiát. Eddig a blokk válasza viszonylag elnémult. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke aggodalmát fejezte ki a magyarországi helyzet miatt, ma elmondta az újságíróknak, hogy a sürgősségi intézkedéseknek arányosaknak kell lenniük a járvánnyal és ellenőrzés tárgyát képezik (figyelemre méltó lépés a kezdeti nyilatkozatához képest , amelyben nem említett Magyarország név szerint). A nyilatkozat13 EU-ország – még a blokk tagállamai sem többsége – arra figyelmeztetett, hogy az ilyen intézkedések veszélyeztethetik a jogállamiságot, a demokráciát és az alapvető jogokat (bár ez a nyilatkozat nem is említette kifejezetten Magyarországot).


Az EU habozásának része, hogy visszaszorítsa Magyarországot, politikai. Orbán nagyon sok mindent kivon a blokkból – beleértve a pénzt is (amelynek nagy

EU figyeli, ahogy Magyarország megöli demokráciát

EU figyeli, ahogy Magyarország megöli demokráciát

részét elcsúfolják a haverjai felé). De élvezi a Fidesz tagságát az Európai Néppártban (EPP), az Európai Parlament jobbközép csoportjában, amelybe Angela Merkel német kancellár, Leo Varadkar ír miniszterelnök, valamint az Európai Bizottság jelenlegi és volt elnöke is beletartozik. . Az EPP eddig viszonylag visszafogottan büntette a Fideszt vagy Orbánt, attól tartva, hogy politikailag elszigetelje, vagy kiszorítsa, amint arra felszólították Donald Tusk, az EPP vezetője és az Európai Tanács volt elnöke a héten megkockáztathatja a csoport általános befolyását. “Politikai családjában, az EPP-ben van az a nézet, hogy Orbán nagy számú szavazatot ad le” – mondta nekem Mujtaba Rahman, az Eurasia Group kutatási cég és tanácsadó cég európai ügyvezető igazgatója. Orbán elszigetelése az EPP-tagságának visszavonásával például ellentétes lenne azzal a konszenzussal is, amely azt szabályozta, hogy az EU miként reagált Magyarország eddigi demokratikus visszalépésére: egyszerűen fogalmazva: “szorosan tartsa ellenségeit” – mondta Rahman.

„A német álláspont régóta az, hogy egységként kell dolgoznunk. Lengyelország sodródott, Magyarország sodródott, de végül visszatérnek az európai körbe. ”

A másik, talán nagyobb oka az EU tétlenségének, hogy nincs sok választási lehetősége. Néhány európai politikus vélekedésével ellentétben a blokk nem tudja egyoldalúan kiutasítani a tagállamokat. Felfüggesztheti egy ország bizonyos jogait a Lisszaboni Szerződés 7. cikke alapján, ha „ egyértelmű kockázat áll fenn”, Hogy egy tagállam megsérti az EU alapvető értékeit, beleértve a szabadságot, a demokráciát, az egyenlőséget és a jogállamiságot. Ebben az esetben azonban az eljárás nagyrészt fogatlan: a 7. cikk csak akkor hatékony, ha az összes többi EU-tag beleegyezik annak végrehajtásába, és az egyhangúság követelménye megkönnyíti a aláásást. “Magyarország és Lengyelország támogatni fogja egymást” – mondta nekem Garvan Walshe, a TRD Policy ügyvezető igazgatója. Mindkét országban a 7. cikk szerinti eljárásokat indítottak korábban, csekély hatással .


 

EU figyeli, ahogy Magyarország megöli demokráciát

EU figyeli, ahogy Magyarország megöli demokráciát

Az EU rendelkezésére álló többi lehetőség hasonlóan tele van. Bár a blokk korlátozhatja a Magyarország számára a következő hosszú távú költségvetésében kiosztott finanszírozás összegét, amelyről jelenleg tárgyalnak , ez mégsem olyan egyszerű. Egyrészt “az Európai Bizottságnak nincs megfelelő hatásköre” a finanszírozás egyoldalú visszatartására – mondta Walshe. Ehhez az EU államfőinek és az Európai Parlamentnek támogatására lenne szükség, ami további kihívásokat jelent. “Ha olyan mechanizmust vezet be, amely korlátozhatja a finanszírozást Magyarországra, vagy elterelheti a finanszírozást Magyarországtól, akkor más országok ezt vizsgálják és megkérdezik:” Nos, ez történhet-e velem valamikor a jövőben? ” – mondta Rahman. – És itt jön a vonakodás.

Az EU számára az utolsó alternatíva az lenne, ha kötelezettségszegési eljárást indítana Magyarország ellen – más szóval Magyarország bíróság elé állítása. Az Európai Bizottság az blokk legmagasabb jogi szervéhez, az Európai Bírósághoz fordulhat, amely viszont pénzügyi szankciókat szabhat ki. (A korábbi bírságok összege napi 100 000 euró , vagyis körülbelül 110 000 dollár volt.) Ezzel a megközelítéssel az a probléma, hogy időbe telik, mire a cselekvés túl kevés, késő lehet. “Az idő az önkényuralmi kormányok oldalán van” – mondta nekem Bárd Petra, a közép-európai egyetem jogászprofesszora és kutatója, amelyet a múltban Orbán célzott meg. “Miután megtörtént az alkotmányos elfogás, nagyon-nagyon nehéz visszavonni.” 


Európa ezen egészségügyi válság középpontjában állt, olyan országok, mint Franciaország, Olaszország és Spanyolország küzdenek a megbirkózásért. Mindazonáltal kétségtelenül egzisztenciális válság az EU számára is. Végül is kihívást jelent a demokrácia és a jogállamiság értékeinek prédikálása, amikor valamelyik sajátja nyíltan csúfolja azokat. Semmi sem gátolja az EU többi tagállamának politikusait, például az olasz Matteo Salvinit – aki most ellenzékben van, de egykor hazája miniszterelnök-helyettese, és most a miniszterelnöki posztra törekszik – abban a gondolatban, hogy egyszer ők is képesek lehetnek erre. Talán jobb kérdés, hogy mit kellene tennie az EU-nak, hogy megakadályozza Magyarország demokrácia aláásását, az, hogy a blokk képes-e még erre is.

“Úgy tűnik, hogy az EU papír tigris” – mondta Bárd. “Amit az elmúlt 10 évben láttunk Magyarországon, az az, hogy folyamatos visszaesés volt tapasztalható … Azt hiszem, az EU már régen feladta Magyarországot.” Szeretnénk hallani, mit gondol erről a cikkről. Küldjön levelet a szerkesztőnek, vagy írjon a letters@theatlantic.com címre.

  Yasmeen Serhan az Atlanti-óceán londoni munkatársa .
error: Content is protected !!