5 dologra nagyon figyelj, ha használt autót veszel - Csak így jársz jól

5 dologra nagyon figyelj, ha használt autót veszel – Csak így jársz jól


 

 

 

 

 

Óvd meg magad a nagyobb csalódásoktól, így vásárolj használt autót!

Magyarországon évente 7-800 ezer használt autó cserél gazdát, és ezeken felül még körülbelül 150 ezret hoznak be külföldről. Mindeközben összesen 150-160 ezer új autót adnak el.

Az autóvásárlásoknak tehát hazánkban csaknem 90%-át teszik ki a használt gépjárművek, melyektől kicsit mindenki tart, ám kellő felkészültséggel kiküszöbölhető a nagyobb hibák elkövetése. Annak érdekében, hogy jobban képbe kerülj, tudd, melyek a használtautó-vásárlás sarkalatos pontjai, Zách Dánielt, a TotalCar újságírója a témában.

Mire is akarod használni?

Fontos, hogy amikor napi használatra keresel autót, ne engedd, hogy a vásárlás során az érzelmeid vezéreljenek. Előzetesen és nagyon pontosan be kell határolni, hogy mire is használod majd, és hogy mennyit költhetsz, azt figyelembe véve, hogy használtautó-vásárlás esetén a vételár 20%-át nem árt félretenni az átíratásra, biztosításra, esetleges javításokra, karbantartásra.

– Ha a vásárló pontosan tudja, hogy mire szeretné használni a kocsit, akkor már körülhatárolhatók a szóba jöhető típusok. Amennyiben városi használatról van szó, kis autóban érdemes gondolkozni, ha három gyereket hord vele naponta, akkor az egyterűek, kombik jöhetnek számításba. Ha valaki keveset autózik városon kívül, nem érdemes dízelt venni, és ezt azoknak sem javaslom, akik évente kevesebb, mint 11 ezer kilométert vezetnek – sorolja Zách Dániel.

1997 előtti vagy utáni?

Vitathatatlan, hogy a biztonság nagyon fontos szempont az autók esetében. Épp ezért érdemes tisztában lenni vele, hogy az 1997 előtt gyártott gépjárművek ilyen tekintetben lényegesen elmaradnak az 1997 utániaktól. Ekkor végezte ugyanis az Euro NCAP intézet az első ütközéses törésteszteket – melyeken az akkor piacon lévő autók nagyon rosszul szerepeltek. Ezt követően vált általánossá az egységes gépjármű-törésteszt, melyet az Európai Unió piacán forgalomba hozott minden jelentősebb modellen elvégeznek. Az Euro NCAP áttekinthető értékelési szisztémája az egyszerű fogyasztók számára is közérthető. Zách Dániel javaslata szerint tehát mindenképpen érdemes 1997 utáni gyártmányt választani.

– Az Euro NCAP töréstesztek értékelése egytől öt csillagig terjed, és van hozzájuk magyarázat is az intézet honlapján, illetve az interneten is számos videó fellelhető. A töréstesztek feltételeit az elmúlt két évtizedben folyamatosan szigorították, hiszen a technika is fejlődik. Manapság már kevés, ha egy autó karosszériája megfelelően programozott módon gyűrődik ütközéskor, és elvezeti az energiát az utasok közeléből. Ahhoz, hogy megkapják a maximális öt csillagot, olyan biztonsági berendezésekre is szükség van felszerelésként az autókban, amelyek néhány évvel ezelőtt még csak a luxuskategóriában voltak elérhetőek.

Ismerd a típushibákat!

A vásárlást megelőzően érdemes a kiválasztott gépjárműre jellemző típushibákkal is megismerkedni annak érdekében, hogy elkerülhetőek legyenek a későbbi meglepetések.

– Mindenkinek azt javaslom, hogy mielőtt elmegy az autókereskedésbe, előtte tanulmányozza a kiválasztott típus gyengeségeit. Például, mit kell megnézni egy Suzuki Wagon R+-on, ami segít eldönteni, hogy az adott autó megfelelő-e, hol rozsdásodik ez a típus, milyen alkatrészek szoktak benne elfáradni 100-200-300 ezer kilométeren belül. 100 ezer forintokat spórolhat meg, aki értő módon vizsgálja át az autót – hívja fel a figyelmet Zách Dániel.

Ellenőrzés a Jármű Szolgáltatási Platformon

A Jármű Szolgáltatási Platform 2019. február eleje óta élesben működik, és a Magyarországon forgalomban lévő autók hazai élettörténetét tárja fel 2010-12-ig visszamenőleg. A rendszer, melyben rendszám alapján lehet lekérdezni a gépjárművek adatait, az ügyfélkapun keresztül bárki számára elérhető. Ezen a platformon megnézheted a korábbi műszaki vizsgákon rögzített kilométeróra-állásokat, a gépjárműről készült fotókat, sőt akár az is kiderülhet, ha egy autó korábban taxi volt.

– A taxik sok esetben jelentős óratekerést követően kerülnek vissza a civil forgalomba. De természetesen sok más, eladni kívánt használt autónak manipulálják a kilométerszámlálóját. Még a hozzá nem értő vásárló is tudja, hogy azonos karbantartottsági fokkal számolva egy 200 ezret futott autóban több a kockázat, mint egy 100 ezret futottban. A Jármű Szolgáltatási Platformon történő ellenőrzés tehát egy kötelező kör minden használtautó-vásárlás előtt, de a rendszerben lehetnek még hibák: például elírások, a műszaki vizsgán történt hibás adminisztráció miatt. Fontos, hogy a különböző időpontokban rögzített kilométeróra-állások egymásutániságát megnézzük, összehasonlítsuk.
 

Ne maradjon ki a próbaút és az állapotfelmérés!

Vásárlóként fontos, hogy ragaszkodj a próbaúthoz! Ne hagyd, hogy ez foglaló függvénye legyen, így ugyanis jogi kötelezettséget vállalsz, és ha elállsz a vásárlástól, nem kötelesek azt visszafizetni neked. Ugyancsak lényeges, hogy ha valóban érdekel az autó, a próbautat kösd össze egy előre egyeztetett időpontban végzett állapotfelméréssel. Ezt szakszervizekben általában 10-20 ezer forintért elvégzik.

– Mindenkinek azt szoktam javasolni, hogy vigye el egy olyan állapotfelmérésre az autót, ahol ismerik a típust, és fel tudják emelni, ellenőrizni tudják rajta a korróziónyomokat, a kopó-fogyó alkatrészek állapotát, a fékrendszert, kipufogórendszert, műszeres diagnosztikát végezhetnek az autón, ellenőrizni tudják a hibakódokat – és azt is, hogy esetlegesen mikor törölték ezeket – sorolja a legfontosabb ellenőrzendő tételeket szakértőnk.

 

 

 

 

error: Content is protected !!